De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging van het wiel aan de naaf van de auto. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten keer de diameter van een denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4?100 betekent dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij 4 en 6 gaten is het gemakkelijk te meten en gebruikt men de twee tegenovergestelde gaten van hart tot hart voor het bepalen van de steekmaat.
Bij 5 gaten is dit iets lastiger, maar kan het op 2 manieren;- er moet een (denkbeeldige) cirkel getekend worden over het hart van de gaten om vervolgens de diameter van de steekcirkel te kunnen meten.
meet de afstand vanaf de rand van een boutgat naar halverwege een tegenoverliggend boutgat.
De ET-waarde staat voor het Duitse ‘Einpress Tiefe’, oftewel wielbolling of offset.
Een auto velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan de auto gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren.
Wanneer de schijf exact in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte.
Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Links: ET-waarde 30, rechts ET-waarde 40. Hierdoor valt de velg in zijn geheel verder naar binnen.Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Het naafgat van een auto is de middelste ruimte van het hart van de velg, die om de as van de auto valt. De velg moet zich goed centreren op de as van de auto. De naafgatdiameter meten we in millimeters en bepaalt of een velg om de as van de auto past.
Hieronder zie je een tekening van het naafgat van een velg.
Waarom moet ik rekening houden met de naafgat diameter?
Wanneer je een nieuwe set (lichtmetalen) velgen wilt kopen, moet de naafgatdiameter precies hetzelfde zijn, zodat de velgen zich goed kunnen centreren om de as.
Wanneer je een velg hebt waarvan de naafgat diameter kleiner is dan je as, kun je de velg laten uitboren. We raden je aan om dit door een erkend bedrijf te doen, ga absoluut niet zelf in een velg boren!
Om een velg met een grotere naafdiameter als die van de auto toch te kunnen gebruiken zijn er speciale centreer ringen in de handel. Deze ringen worden in het naafgat van de velg geplaatst waardoor deze wel exact aansluit op de naaf van de auto.
Getrokken banden kunnen wij voor u monteren. De band komt getrokken op de band te staan. Als voorbeeld monteert u een 205 breedte band op een 8.5J velg.
Voor alle voorbeelden van mogelijke montages kunt u kijken op: https://tyrestretch.com/
Vragen? Benaderd u ons gerust!
Klikt u op de onderstaande link voor al ons complete assortiment:
https://rrwheels.nl/Webshop/p1/cat-velgen
Heeft u vragen? Benader ons gerust!