STEEKMAAT

De steekwaarde (PCD) van een velg kan gedefinieerd worden als de diameter in millimeters van een denkbeeldige cirkel, gevormd door de kernen van de boutgaten. Deze diameter moet overeenkomen met de steekwaarde (PCD) van de auto. De steek van een voertuig of velg wordt aangeduid met 2 waardes; het aantal boutgaten x de steekdiameter. De steekwaarde van voertuig met 5 boutgaten en een steekdiameter van 100mm wordt dus aangeduid als zijnde 5×100. Zie onderstaande als al voorbeeld.

Het aantal boutgaten is uiteraard gemakkelijk te tellen. Dit zijn er in veel gevallen 4 of 5. De steekdiameter is daarentegen veel moeilijker te meten. Bij een velg met een even aantal boutgaten (4, 6 of 8) is de afstand tussen de tegenover elkaar liggende gaten hier de steekdiameter. Echter bij een oneven aantal boutgaten (3 of 5) wordt het een stuk lastiger. Hier liggen de boutgaten immers niet recht tegen over elkaar. Hierbij moet een denkbeeldige cirkel getrokken worden door het hart van elk boutgat (zie bovenstaande illustratie). De diameter van deze cirkel die hierbij ontstaat is dus de steek van de velg. De combinatie van het aantal boutgaten en de steekcirkel van de velgen dient exact overeen te komen met die van het voertuig.

Elke autofabrikant hanteert vaak zijn eigen steekmaat. BMW gebruikt veelal 5×120, Mercedes, Audi en Volkswagen 5×112 en Japanse autofabrikanten als Toyota, Nissan en Hyundai 5×114,3. Porsche gebruikt 5×130 en de Franse autofabrikanten als Peugeot, Citroen en Renault gebruiken voor hun kleinere modellen vaak weer 4×108.